למידה מרחוק – ברוכה השבה או – הצילו?…..
היום קיבלנו הודעת מייל ממחנכת הכיתה של בני, תלמידה כיתה ב', אשר כותרתה הייתה "ברוכים השבים ללמידה מרחוק", כולל מערכת שעות ראשונית לשבוע הבא. קראתי אותה ברגשות מעורבים… מצד אחד, אני לא רוצה שבני ישב רוב זמנו בלי ללמוד כלל, חושבת שהקשר עם המחנכת וילדי הכיתה חשוב, וחשוב לי מאוד שהוא ימשיך להתאמן של שטף הקריאה (כי בהתנדבות הוא לא קורא). מצד שני, הבן שלי לא מתלהב מהלמידה מרחוק, בעלי ואני עובדים מהבית ויש בבית עוד שני מתבגרים שלומדים מרחוק. לא כיף.
אני יודעת שיש כמה ילדים שכן אוהבים את הלמידה מרחוק ועם קצת הכוונה מההורים הם עובדים והתהליך זורם, אך לרוב הילדים זה לא פשוט, וההורים תוהים מדוע נגזר עליהם להיות מורים צמודים לילדם, כך באמצע החיים.
הורים שאיתם שוחחתי, מגיבים בדרכים שונות לנושא הלמידה מרחוק. יש הורים, שחשוב להם מאוד מאוד שילדם ילמד, אם הוא "רק" עסוק במשחק ובפנאי הם מרגישים שלא בנוח, והם שמחים מאוד על הפלטפורמה שמספקת כמה שעות למידה ביום. יש הורים, שבשבילם הלמידה מרחוק היא עונש של ממש כי הילד מסרב או מתחמק או מתקשה ליישם את הלמידה מרחוק, או שיש להם ילדים נוספים בבית שצריכים עזרה (בלמידה מרחוק או בדברים אחרים…), או שהם עובדים מהבית, או הכל ביחד. ויש הורים שאיפה שהוא על הרצף בין לבין – הילד מצליח לעשות לפחות חלק, אך עדיין זה לא קל במערך המשפחתי להתארגן לזה.
יש הורים שמספרים, שהם מרגישים אכזבה מהילד או מאשימים את עצמם, שילדים אחרים כן לומדים, שהכיתה נפגשת ומנהלת תקשורת חברתית, ורק הילד שלהם מתנגד ונשאר בחוץ. אם לילד שלהם יש גם קשיי למידה, הם חוששים שיפתח פער, שאחר כך יהיה לו קשה לגשר עליו בזמן החזרה לשגרה בבית הספר. יש בתים שבהם מתפתחת אוירה של כעס ומתח סביב הלמידה מרחוק והם שואלים את עצמם, האם זה שווה את זה? ומה לעשות?
אז עד כמה זה באמת חשוב שהילדים שלנו ישתתפו בלמידה מרחוק ויבצעו את המשימות? באופן כללי, התשובה היא כן. הלמידה מרחוק מחברת את הילדים לשגרה מסויימת של רכישת ידע ואימון בכלים לימודיים ומשמרת תחושת שייכות למסגרת הכיתה שלומדת ביחד וגם כמובן משייכות חברת הילדים. בנוסף לפעילויות האחרות בבית, זהו מעין "עוגן" שמחבר את הילדים לרצף החיים, לפחות עד ששגרה "רגילה", שדומה יותר למה שאנחנו זוכרים ומכירים, תוכל לשוב.
מה שברור הוא, שאם אנחנו ההורים נמצאים בלחץ – זה לא יעבוד טוב. כמו בכל דבר הקשור להורות, תעצרו ותנשמו רגע. כל משבר הקורונה הזה נחת על כולנו והעולם שלנו התהפך. אם היו אומרים לנו שנהיה חודש עם הילדים בבית ואיכשהו נתרגל לזה – גם אנחנו לא היינו מאמינים. אנחנו לומדים ליצור איזונים שונים, למתן את הציפיות שלנו מהחיים בתקופה הזו. אז גם את עניין הלמידה מרחוק צריך לקחת באופן פרופורציונלי. ללמידה מרחוק יש את החשיבות שתיארתי, אבל אם הפורמט שבו היא פועלת מעורר מצוקה או התנגדות ניכרת אצל הילד או מצוקה רבה אצל ההורים – היא כבר לא תוכל למלא את תפקידה, תהפוך לעול, ותפגום באווירה וביחסי ההורים ילדים בבית.
אני אדבר היום על שלושה מושגים שהם בעיניי חשובים, בהקשר ללמידה מרחוק:
הבנייה ברורה, גמישות, ותקשורת.
הבנייה ברורה: לאור השינוי האדיר שכולנו עוברים בתקופת הקורונה, גם הילדים עברו מהפך בחייהם, וצריכים להסתגל, בין שאר הדברים, ללמידה מרחוק. אנחנו ההורים מסמנים להם את הגבולות, ורצוי להעביר מסר ששגרת למידה כלשהי צריכה להימשך, והדרך שבה היא מתבצעת כרגע הוא מרחוק, על ידי שיעורים אונליין ומשימות בבית. בהבנייה, אני מתכוונת להעברת מידע ברורה לילדים לגבי כמות הלמידה הנדרשת מהם, הם יגלו שהיא הרבה יותר נמוכה מזו שיש להם בשוטף בבית הספר, מה בערך יהיו המשימות, מה יידרש מהילדים. כדאי להדפיס ולתלות במקום בולט את מערכת השעות השבועית, ולהוסיף על פי הצורך בכתב יד שינויים ועדכונים. הלמידה היא חלק משגרת יום, בבוקר אנחנו קמים, מתלבשים ומתארגנים, ומתחילים להתחבר לעולם הלמידה. חשוב לבדוק מראש מהן הציוד שהילד צריך לכל שיעור ולהכין איתו ביחד את הציוד שיהיה לו נגיש, לוודא שאין בעיה עם הויי-פיי באיזור שבו יושבים לעבוד, ולהכין את המחשב כך שכל הלינקים לסרטונים ושיעורי זום יהיו לנו זמינים ולא נבזבז זמן מיותר על כך. באופן אידאלי, כדאי לדרוש מהילדים לסיים את המשימות עד הצהריים כך שלא "יימרחו" על כל היום, אך ברור לי שכשההורים עובדים ו/או יש עוד ילדים בבית, או כאשר ילדים מתנגדים, חלק מהמשימות יעברו גם לשעות אחרות וזה לא כיף אבל זה בסדר. אם הוחלט בדיאלוג עם הילד והמורה לעשות שינויים או התאמות במערכת הלמידה ובמטלות, חשוב להגדיר אותם מראש, כדי שהילד ידע בדיוק מה מצופה ממנו – וגם אתם.
גמישות והתאמות במערכת הלמידה: אם יש לילד קשיים לימודיים או שהוא מאוד מתנגד, אפשר לשקול שינויים או הפחתות במערכת שלו, בתיאום עם מחנכת הכיתה שמכירה את הילד ותוך דיאלוג עם הילד. חשוב שהילד יוכל לבטא את הצרכים והבקשות שלו, ולהרגיש שהמבוגרים מקשיבים לו. אפשר בהתייעצות עם המחנכת גם לפטור את הילד משיעורים מסוימים, למשל שיעורים שבהם הילד יותר מתקדם מהכיתה, או הפוך – שיעורים שקשים מאוד, ואז אפשר לשבת איתו בנפרד להשלים את המשימות, מבחינת זמנים, רבות מהמשימות מאפשרות גמישות כי צריך להגיש את המשימות עד לשעה מסוימת. ילדים עם לקויות למידה ששייכים למערך השילוב בבית הספר, אמורים לקבל את השיעורים בקבוצה קטנה של הוראה מתקנת, וחשוב לוודא שזה אכן קורה. יש ילדים, שלא אוהבים באופן בולט תחום מסוים כמו אמנות או ספורט, או לא מסתדרים עם מורה מקצועי מסוים. ואז אפשר בתיאום עם המורה לעשות את העבודה עם הילד בנפרד, או אפילו לבטל עבורו את השיעור.
מלבד חומר הלמידה עצמו, יש ילדים שמתקשים בתהליך הלמידה אונליין במפגשי זום. למשל, ההצפה של הרבה ילדים במסך הזום מקשה עליהם מאוד. חלק מהמורים עברו למצב שבו שומעים בכל פעם רק את המורה או רק ילד אחד שמדבר, וזה עוזר. אך יש ילדים שרק לראות כל כך הרבה פרצופים מהווה עבורם הצפה. לילדים אלה אפשר רק להקשיב לשיעור ואם הם סובלים מאוד – להשלים עימם את המשימות יותר מאוחר. יש ילדים שמתביישים שיראו אותם, או ישמעו אותם. הורים עשויים להתאכזב מכך, כי רצו מאוד בתקשורת החברתית של ילדם עם ילדי הכיתה, אך אם זה מקשה על הילד עדיף להקל עליו, ולאפשר לו להתרגל בהדרגה לתקשורת הזו, באונליין. אם הילד ממשיך להתנגד אפשר לעודד אך לא רצוי להכריח, אלא שהילד יהיה חלק מהשיעור בדרך כלשהי, שמתאימה לו.
במקרים אחדים, אני אף ממליצה להורים למקד את הלמידה לימים מסוימים ולאפשר לילדים "יום חופשי מלמידה" אחד או יותר במהלך השבוע, בהם אין להם למידה מרחוק. בדרך כלל מדובר בילדים שיש להם קשיים של לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז או קשיים רגשיים גם בשגרה. שוב, חשוב מאוד שזה יהיה בהתייעצות ותיאום עם הצוות החינוכי ועם מטפלים נוספים של הילד, אם יש כאלה.
תקשורת – כמו בכל דבר הקשור לחינוך, תקשורת היא מילת המפתח. בכדי שהילד לא יחוש שהלמידה מרחוק היא עונש שנכפה עליו באופן שרירותי בתקופה שמפתה אותו מאוד לחופש אינסופי, חשוב שמצד אחד נשמר את המקום שלנו כסמכות המציבה גבולות ומשמרת שגרה, ומצד שני נהיה קשובים – לעצמנו, לילדים שלנו, ולמורים. לעצמנו, כי חשוב שנדע למה אנחנו מסוגלים. התפקיד של ההורים אכן מרכזי מאוד בלמידה מרחוק, במיוחד עם הילדים הצעירים יותר, והתפקוד שלנו תלוי במצב הרגשי שלנו, בעבודה שלנו, בכמות הילדים ועומס המטלות שיש לנו ועוד. אם לא נוכל לתת לילד את התמיכה שהוא צריך כדי לקיים את הלמידה מרחוק, כדאי להודות בכך ולעשות את ההתאמות הנדרשות. לנסות לחלק את העומס בין ההורים, או עם ילדים בוגרים יותר אם יש בבית או אפילו דרך הזום עם סבא או סבתא או מורה פרטי שהילד מכיר. לפעמים כשבן או בת הזוג שלך עובדים ואתה לא, לא נעים לך לבקש מהם לסייע. אך אם נבקש, אפילו עזרה במקצוע אחד שתתבצע בערב או בסוף השבוע – תקל מאוד על ההורה העיקרי שעוזר. חשוב מאוד שתהיה לנו חמלה כלפי עצמנו. כולנו מתמודדים עם משימה לא פשוטה של ניהול שגרה חדשה ומאתגרת, ונסלח לעצמנו אם יש ימים שבהם הצלחנו פחות לסייע לילדים. בתקשורת עם הילדים – כפי שהזכרתי, חשוב להקשיב לילדים. אולי לא נוכל להיענות לכל בקשה או דרשה אך נוכל להקשיב ולנסות לתת לכך מענה. חמלה ורגישות- גם מול הילדים. אם יש להם יום פחות מוצלח שבו הם לא מצליחים ללמוד, להשתדל לא לכעוס ולומר להם ולעצמנו – מחר ננסה שוב. גם מהבחינה החברתית, כדאי שנקשיב למה שמתאים להם. אולי לילד שלנו לא מתאימה התקשורת עם קבוצה גדולה, והוא זקוק לתקשורת בקבוצות קטנות שאפשר לעשות עם חבר אחד או יותר דרך האונליין. יש גם ילדים שבתקופה זו יותר מסתגרים, ופחות יוצרים קשר עם חברים. אם מדובר בילדים שבשגרה נמצאים עם חברים, כל עוד הם מתקשרים עם בני המשפחה ולוקחים חלק במה שקורה בבית, לא כדאי ללחוץ עליהם. ייתכן שזו הדרך הנורמלית שלהם, להתמודד עם מציאות משונה, שנכפתה עליהם. והתקשורת הנוספת שחשוב לדבר עליה – הייא עם אנשי הצוות החינוכי. קודם כל עם המחנכת שמכירה את הילד, ואם היא בדיוק יצאה לחופשת לידה למשל – אז עם מורה מקצועי אחר או עם יועצת, שמכירים את הילד ויכולים לחשוב ביחד אתכם איך להתמודד אם מתעוררים קשיים ביישום הלמידה מרחוק. אל תהססו לפנות למורים, כמובן בדרך שמתאימה להם – במייל או בטלפון, ממקום שמגייס אותם לחשיבה המשותפת. שתפו אותם בקשיים והתלבטויות, הם יוכלו לעזור לכם לקבל פרופורציה ולהילחץ פחות. הקשיבו למה שהם אומרים, ייתכן שהם יאמרו לכם במקום מסוים שמהיכרות עם ילדכם בהחלט אפשר לאתגר אותו במטלה או שיעור מסוים, ולא לוותר, ושאפשר להקל במטלה אחרת. אם יש גורמים בבית הספר כגון מורה להוראה מתקנת או תרפיסטית שעובדת עם הילד אפשר להיות בקשר גם איתם לעדכון הדדי והתייעצות.
לסיכום, אומר שבעיני המטרה שלנו היא לאפשר לילדים תהליך של תלמידה מרחוק שמשמר רכישת ידע וכלים לימודיים, תקשורת ושייכות חברתית. חשוב שנהיה ברורים מול הילדים ונספק הבנייה וסדר, אך בתהליך נקשיב לצרכים של עצמנו, של ילדינו ונשמר תקשורת פתוחה והתייעצות הדדית עם המורים, כדי לאפשר לילדים למידה שמשתלבת בחיים העכשוויים שלהם, ולנו – כמה שיותר שקט נפשי.