איך להתחיל את השנה במרץ - ולשמור קצת מוטיבציה לאחר כך...
קשה להאמין, אך החופש הגדול הסתיים.... הורים מספרים על עצב הפרידה מרגעים משפחתיים מתוקים ושמחה על אי-הכנת כריכים בבוקר אך גם על הקלה על חזרת הילדים לשגרה. הילדים (ברובם) מתלוננים על החזרה לעול הלימודים וההפחתה הצפויה משעות מסך היקרות להם, אך גם מודים בחצי-פה שכבר שבעו מהפנאי האינסופי והתגעגעו לחברת הילדים.
לקראת השנה החדשה נוטים להצהיר על כוונות לעשות שינויים ובתחילת השנה, יש סיכוי גבוה שהילדים יסכימו אתכם, שהשנה הם צריכים להשקיע. המחברות החדשות, השינוי הפיזי של הכיתה, שינויים בצוות המורים והידיעה שהם גדולים יותר – כל אלה יסייעו לרוב הילדים "להתעורר", לגייס כוחות ולתפקד כמיטב יכולתם בחודש הראשון ללימודים. ומה אחר כך? החגים יגיעו ויחלפו, שוב תהיה מן התחלה חדשה, שאחריה רצף ארוך-ארוך של שגרה. כולם יודעים, שחוויות הצלחה מחזקות ומעודדות להמשיך ולהשקיע. אך לצערנו, לא בכל התחומים ניתן להצליח, כל הזמן. מוטיבציה משמעה להמשיך ולהתמודד, גם כאשר לא חווים הצלחות וצריך להשקיע הרבה מאמץ. כיצד ניתן לסייע לילדים המתמודדים עם קשיים בלמידה והסתגלות ובכלל לכל הילדים, לגייס מוטביציה להמשיך ולהשקיע בלימודים ובפעילויות הפנאי שלהם לאורך השנה? להלן כמה נקודות ששווה להתייחס אליהן:
- תיאום הציפיות עם הילד (ועם עצמנו) – פעמים רבות מניחים, כי מה שברור לנו שצריך להיות ברור גם לילד. לאחר שאנו נבין למה חשוב לתת קדימות בשנה הקרובה (למשל, שיפור ההישגים במתמטיקה או השתתפות בחוג ספורטיבי אחד לפחות בשבוע), חשוב ליזום שיחה בה ישמע הילד באופן ברור את ציפיות הורים ויוכל להצהיר על הרצונות והכוונות שלו.
- קביעת סדר עדיפויות – חשוב להעריך עד כמה מסוגל הילד שלנו לפצל מאמץ בין תחומים ותחביבים שונים וכן את היכולת שלנו כהורים להשקיע בטיפוח תחום מסוים. למשל, אם ילד זקוק לעזרה מרובה במקצוע מסוים או להסעות תכופות לפעילות ואנו נצפה שישקיע אך ההשקעה מצידנו תגרום לעומס יתר ומתח בחיי היום יום – ייתכן שהמחיר יגבר על התועלת. כדאי לבחור פחות יעדים כדי שניתן יהיה להשקיע בהם באופן רציני ומאוזן.
- דיאלוג המגדיר גבולות ברורים ומציע בחירה חופשית – כדי לחזק מוטיבציה פנימית חשובה הבחירה האישית. לא תמיד אפשר לבחור ויש דברים שהם חובה. לכן, לא רק בחירה של מקצועות או חוגים אלא גם אופן יישום הדברים, יכולים לתת לילד תחושת שליטה. שיח על בחירת המועד לעשיית מטלות לימודיות, יכולת לבחור בין מספר חוגים (לא לוותר על מפגשי התנסות כדי שלא יפסול דבר שאינו מכיר), היכולת להפסיד מפגש של חוג אחת לתקופה מוגדרת על פי הסכם מראש ועוד.
- ההתמודדות עם "נפילות" וחוסר השקעה - כל אחד זקוק לפעמים לשיחת "ניעור" שתזכיר לו שעליו להתמודד ולהשקיע. עם זאת, דווקא ביום או בתקופה שבה הילד לא מצליח לתחזק את רמת ההשקעה, למרות התסכול הברור שלנו כהורים, לצד הגבול הברור חשוב לשמור על גישה רגועה ולשדר מסר לפיו טבעי להתעייף לפעמים. לשוחח על תחושות עייפות ותסכול ולנסות למצוא ביחד פתרונות שיסייעו לילד להמשיך ולהתמודד.
- לעבוד ביחד - כדי לחזק ילד ולתת לו כוחות להמשיך, חשוב לשמור על קשר שוטף עם מורים במקצועות שבהם פחות "זורם" עבור ילדיכם, עם מדריכים בפעילויות אחר צהריים וכל גורם משפחתי או אחר שקשור לילדכם. התיאום יאפשר לאתר נקודות של חולשה או שבירה ולגבש דרכים חדשות לעורר את המוטיבציה הפנימית של הילד.
אני מאחלת לכולם שנה טובה, בה נעסוק במידה מספקת בדברים שעושים לנו טוב, כדי שיהיה לנו כוח להשקיע גם בכל השאר.....